mijnverhaaltje.reismee.nl

sneeuw+lente+zon

Lieve familie en vrienden.

Zoals jullie weten heb ik de paasdagen door gebracht op lia gård in Koppang.

Het waren leuke en intensive dagen geweest met de kids, ik ben samen met een noors meisje leider geweest van een groepje kinderen van 10,11,en 12 jaar oud , we hebben het leuk gehad gelukkig waren alle kinderen lief :)Alle kinderen waren met zijn-haar ouders naar een familie retreat gekomen om samen pasen te vieren met ca 150 christenen.

De meeste kinderen konden kiezen tussen een reisje naar spanje en of om deel te nemen aan ee rertraet , de kinderen vinden het veel leuker om met andere kinderen samen pasen te gaan vieren.

wij zijn met mijn groepje kids vaak buitengeweest om in de sneeuw te spelen en te wezen skien , op lia gård heb je veel verschillende huttjes waaronder een pannekoek hutje waar je pannekoeken kan bakken en daar zijn we natuurlijk ook naar toe geweest .We konden kiezen lopent er naar toe of met de skie¨s , ik had gekozen om met de skies er naar toe te gaan , maar het was niet bepaald gemakkelijk want er lag veel ijs en het was aardig glad., maar we hebben het overleefd en tussen de skie tocht door konden we lekker snoepen van een snoepjes boom , ( ja dat is een boom die snoepjes draagt )

wij hebben niet alleen maar in de sneeuw gespeeld de afgelopen paas week want we hebben ook aandacht gegeven aan het paasverhaal.

tijdens de familie retraet hebben we 3x per dag een gebeds uurtje in de kerk en hebben we stille maaltijden waar je stil moet zijn en naar klassiek muziek moet gaan luisteren.

De stille maaltijden waren best wel raar want zelf ben ik niet zo gewend om stil te zijn en helmaal niet gewend om naar klassiek muziek te gaan luisteren , maar al zeg ik het zelf het waren wel fijne momenten . IK heb tijdens deze week wel erg van de stilte kunnen genieten en heb tussen mijn werk door ook veel tijd door gebracht met Jezus.

Op een retraet center heb je veel verschilldende hutjes ,cappelen en plekkjes waar je even alleen kan zijn om te mediteren en of om met god te kunnen praten , het fijnse plekje vindt ik de zwarte kleine cappel met vloer verwarming en de kleine kerkje.

Overal op lia gård kan je kaarsjes aan steken en liggen er bijbels,boeken,zang boeken ec ect zo hoef je eigen niet te vervelen.
En in bijna elke grote ruimte staat wel een piano en of een ander muziek instrument om muziek te maken en ze hebben 1 grote bibliotheek. waar je alle boeken kan vinden over het geloof,leefwijze,studie ect ect.

En ik heb voor mij zelf besloten om per 1 okt daar te gaan wonen.

IK ga daar in de keuken werken en ca 7 x per jaar ga ik als leidster werken met kinderen en jongeren. waarom ?? omdat ik even rust en tijd voor me zelf nodig heb en omdat ik een kleine pauze wil in mijn leven om alles op een rijtje te gaan zetten.

IK moet wel hard gaan werken op lia gård, maar het is anders werken , je moet het zo zien ik ga 6 dagen per week in de keuken werken en heb 1 dag vrij en 1x per mnd krijg krijg 1ektra dagje vrij om lia gård te kunnen verlaten om evt vrienden te bezoeken.

Als je kiest om daar te gaan wonen en te werken dan kies je er voor om een gebeds leven te lijden dat houd in dat je 3x per dag de dienst mee draait in de kerk en dat je schoon leefd dus geen gekussjes dans met de jongens. je kiest er ook voor om zowel god en andere te dienen , je bent als ware een disippel . Je leeft met god en voor god en je zegt ja voor een gezamelijke leven met elkaar ( noors woord felleskap ) het is geen klooster . Op lia gård komen heel het jaar door gasten om een retreat te gaan volgen dus je moet ook een persoon zijn die graag wilt delen en graag met mensen om wilt gaan en moet open staan voor een praatje . als je meer wilt weten over lia gård kan je kijken op www.liagard.no

https://www.youtube.com/watch?v=9qm0lUb5_U0

https://www.youtube.com/watch?v=Ox98tLyDEos

of kijk naar een van deze filmpje op youtube.

The four pillars of the community-life at Lia Gård

Living with God

Being a christian community, God is the centre in our lives. Not only do we want our guests to meet up with God. We as a fellowship and each of us as a person have a desire to live with God. Our living relationship with him is expressed through the daily prayers, personal times with God, the weekly life group and many more things.

Sharing your life

We live and work together on the site, and the experience is much more than that of just being ‘staff’. There is a real depth of relationship, a sharing of our lives, as we support and encourage each other.

Serving God through serving others

The vision of Lia Gård is: As a community we want to offer people a place where they can experience God. To make that possible we as a community are serving the guests through offering clean and propper housing, good food, different kinds of program and many more things. Although the serving at Lia Gård is sometimes costly it is also great to experience that God is touching and healing people through our willingness to serve him.

Growing as a person

There are many opportunities to try new things, to be challenged and stretched and to discover what your gifts and strengths are. Being thrown together so closely with other people can be difficult, thrilling and an intense time of growth! God works powerfully through the community experience to heal, change and mature people.

Who? What? How?

Who we are

240 km north of Oslo Lia Gård lies high up in the mountains with Lake Storsjøen below. The nearest neighbour lives 4 km away. The view is astonishing and the nature is powerful. The estate on which the farm lies, is varied and offers many opportunities for walks – both in the summer and the winter.

Lia Gård aims to be a place where people of all ages, regardless of family or church background, can come and experience the forgiving and healing presence of God. A place to feel, touch and listen. A meeting place. A place where one can just be. The three daily prayers make an important rhytm for the day. Stillnes is also an important element here at Lia Gård. We often make the experience that through giving people the opportunity to be silent they are able to hear an feel God in new ways.

What kind of people are we looking for?

You need to be fit and active, happy in a people environment, keen to serve God, keen to serve others and drawn to being part of a community. Our experience is that people who are suffering from psychological problems are not finding the life at Lia Gård helpful.

You need to be willing to live a life based on a christian faith. Being a part of the community, your life will influence the life together here at Lia Gård. Living as "husfolk“ does not mean to be perfect, on the contrary we learn to accept each other with our many faults. However if you live here you need to keep certain boundaries: Treating others badly, stealing, getting drunk, using drugs, sex outside marriage or sexual assault are not applicable to the life here at Lia Gård. To protect Lia Gård and the fellowship you could be asked to leave the community if you do suchs things.

op lia gård kan je zowel komen werken en wonen voor een korte tijd b.v een weekend tot weekje of een maandje in de zomer , want er is veel te doen . Ze zijn bezig met het bouwen van een kerk en daar zijn ze nog op zoek naar mensen die goed kunnen timeren. en of je kan langer verblijven op lia , als voorbeeld een jaar of langer.


Lente


In de tussen tijd is het al aardig lente geworden in LIllehammer en is het plus graden en is de sneeuw al aardig verdwenen en ben ik begonnen met mijn nieuwe baan in de tuincentrum . Het werken in de tuincentrum bevald mij goed want ik heb een nederlandse collega:) aankomende zaterdag na mijn noorse exame ben ik uitgenodigt voor een nederlands party bij haar thuis . IK ben verheug me er op een typisch oud nederlands gezelligheid .

en wens mij succes de komende zaterdag voor exame noors .

x karin

Reacties

Reacties

Oma

Natuurlijk veel succes ×××××

oom piet

HALLO Karin , ik wens veel vrede in je andere levenswijze, en genoegen in je nieuwe job. Je leert overal van, en een beetje vastheid waar je opterug kan vallen heeft ieder mens nodig. God bless you. Het allerbeste JKarin

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!